whorepest

fredag, september 14, 2007

Mail till SJ, svar från SJ, mail till SJ, svar från SJ

Jag åkte till Katrineholm från Stockholm i fredags (2007-09-07) och bokade
biljetterna via er hemsksida och valde en plats med bord. Det var ju totalt
onödigt av mig, för när vi väl kom till tåget märkte vi att det inte stod
på biljetterna vilka platser vi hade, så vi frågade konduktören (eller, nu
chansar jag bara, hon hade sj-uniform på sig och såg viktig ut iaf, så jag
kallar henne för konduktör, jag har faktiskt ingen aning om vad hon
sysslade med. (Vilket jag knappast lär vara ensam om, hon, precis som alla
andra av era anställda på det tåget, hade verkligen ingen som helst aning
om vad de sysslade med heller)) och hon upplyser oss om att det inte går
att boka platser till Katrineholm.
Så jag får sitta på golvet, min bror som jag åkte med fick stå. I femtio
minuter. För när vi närmade oss Flen häver helt plötsligt en röst ur
högtalarna ur sig att det finns ett femtiotal lediga platser längre fram i
tåget, något vi som sitter i vagnen längst bak kan tänka på till nästa
gång.

Eh, nu hade jag tänkt att skriva ner mina tankar och funderingar kring hela
den händelsen (och vara sur, bitter, sarkastik och hatisk under tiden), men
jag antar att det är rätt onödigt då du så klart mer eller mindra drar
samma slutsatser som jag och de övriga trettio personerna som fick stå gör
av den händelsen.
--------
Svaret:
Hej,

Jag beklagar uppriktigt att du och din bror drabbades utav platsbrist vid er resa. SJs målsättning är naturligtvis att det ska finnas platser åt alla som vill resa. Det råder dock brist på vagnar och vi försöker planera efter vilka avgångar som har mest beläggning. Spåren runt Stockholm är dessutom så hårt belastade under rusningstid att Banverket beslutat att inte tillåta att ytterligare tåg sätts in. Detta gäller fram tom 2008, därefter omprövas beslutet. På kort sikt kan vi bara uppmana den enskilde resenären att kolla intilliggande avgångar där det kan finnas lediga platser.

Då det inte ingår någon platsreservation i biljetterna på sträckan Katrineholm ersätter inte SJ om du blivit utan sittplats. SJ är dock medvetna om att situationen är besvärlig för kunderna och jobbar hårt med att komma tillrätta med problemen.

Med vänliga hälsningar

Nathalie Söderberg
------
Mitt svar:
Vadå "arbetar hårt med att komma tillrätta med problemet"?
Hur mycket hårt arbete kan det ligga bakom att få ut ett meddelande i högtalarna om att det finns lediga platser? Knappast femtio minuters hårt arbeta iaf va?
Och vad är det för koll jag kan göra på intilligande avgångar för att se om det finns lediga platser? Finns det något mer sätt att göra det på än att t.o.m få möjligheten att välja en plats med bord när jag bokar resan? Herregud människa, alltså, jag var inte så värst upprörd när jag skickade mailet, men det här illa genomtänkta floskelsvaret var verkligen det sista jag hade väntat mig, allvarligt talat alltså; vad menar du?

Mitt problem var till att börja med egentligen inte så mycket att jag fick sitta på golvet, jag hade bokat resan om jag så hade fått klamra mig fast utanpå tåget hela resan, problemet är att det alltså tog femtio minuter innan någon sa något om lediga platser (okej, 36 minuter om nu alla vart lediga först i Södertälje) där vi kunde få sitta, att verkligheten med sin brist på vagnar går före mitt val av plats med bord när jag bokade biljetten är ju så klart bara att acceptera, jag förstår att ni inte kan omforma vare sig verkligheten eller Banverket.
-------------------------
Svar igen
--------
Hej

Vi beklagar om vi varit otydliga i vårt tidigare svar och missförstått din kärnfråga. Det vi arbetar hårt med är att planera tåg och vagnar så att det ska finnas tillräckligt med platser för alla resande i varje tåg.

Vi har förståelse för att du känner dig missnöjd med att personalen inte förrän efter en lång stund har ropat ut att det fanns lediga platser längst fram i tåget. Vi har påtalat detta för tågpersonalens arbetsledning och de kommer att ta upp händelsen med sina anställda. Tack för att du tagit dig tid att påtala detta för oss.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig höst.

Med vänliga hälsningar
Sofie Fjellman
-------------------
Ehhhh...Alltså. Vad är det för fel på dom?
Så hon menar på allvar att hon på de tio minuterna det tog för henne att svara har varit i kontakt med arbetsledningen och de svarade henne att de ska ta upp det med alla sina anställda? Oj, vad enkelt det var att få in nya rutiner i SJ's arbete.
Jag tror jag ska ge det en vecka eller två innan jag kontaktar SJ igen och hänvisar till offentlighetsprincipen och begär ut de skrifter som tar upp hur de har meddelat sin personal.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida